Trenger du nye nettsider til din bedrift?

Trenger du ny nettside til din bedrift?

Bedrift må ha ny nettside, men hvor skal man starte? Vi gir deg 7 punkter å tenke på når du skal gå igang med et nettsideprosjekt til bedriften din.

Hva bør en tenke på med nye bedriftsnettsider

Som ethvert vellykket prosjekt, må man starte med en plan. Det gjelder også med nettsider. Det er fort gjort å la seg bli lurt av myten om at å lage nettsider er enkelt og gjort i en fei (link). Ikke la deg falle for myten – det er ofte slik man mister fremdriften i prosjekter og må bruke mye tid og ressurser på gjenoppretting og endringer.

Her er 7 punkter som er viktig å tenke på før man starter med nettsideprosjekt:

  1. Hva er behovene?
    Har du kartlagt hva du ønsker at nettsiden din skal levere?
  2. Hva har du fra før av?
    Logoer, grafisk profil, videoer og bilder som skal tas med videre i prosjektarbeidet?
  3. Hvem skal håndtere prosjektet?
    Sørg for å sette av nok interne ressurser til prosjektet for å sikre fremdrift og gjennomføring.
  4. Budsjetter, fremdriftsplan og deadline
    Har bedriften satt av budsjettmidler til utviklingen av nye hjemmesider? Har prosjektleder en deadline og fremdriftsplan å forholde seg til?
  5. Har du en vekststrategi?
    Enhver bedrift bør ha en vekstrategi, og da må nettsidene speile denne. Sørg for at nettsidene utvikles med mål om vekst og mulighet til å håndtere det – trafikkøkning, tillegg av nye sider, dokumenter, produkter, og netthandel.
  6. Har du valgt en webdesign leverandør?
    Ved utvikling av nye nettsider anbefaler vi at du velger en profesjonell webdesigner som kan kode, designe og modifisere sidene på en CMS-plattform for deg. Dette gjør fremdriften mer effektiv og man får garantert et godt sluttprodukt.
  7. Legg en plan for drift
    Når nettsiden er ferdigstilt, er det viktig å ha en plan for hvordan man kan ta den i bruk og holde den oppdatert. Hvem skal ha redaksjonelt ansvar hos bedriften din og sørge for at informasjon er korrekt? Hvordan håndteres innkommende henvendelser via nettsiden?

Keep it simple

Det enkle er ofte det beste er det noe som heter. Dette gjelder for nettsider også. Avhengig av hvilke behov nettsiden skal dekke, er det viktig at vi ikke overlesser kunden med informasjon og inntrykk. En nettside skal fange oppmerksomheten, engasjere og inspirere kunden til å ta kontakt med bedriften eller foreta et kjøp. Hos JR Design er derfor vårt motto: Keep it simple. Make it simple. Improve together.