SEO

Hva er SEO-optimalisering og hvorfor er det viktig?

Ofte hører man begrepet SEO, eller søkemotoroptimalisering. Men hva er det egentlig og hvorfor er det så viktig for nettsiden din?

SEO står for Search Engine Optimization. Det handler om å optimalisere for søkemotorer som Google, slik at man havner høyere på søkemotorenes resultatside. Når noen søker et produkt eller tjeneste man leverer, ønsker man å komme så høyt som mulig på resultatlisten. Jo høyere på resultatlisten, jo større sannsynlighet for at en person klikker på din nettside.

SEO optimalisering er enkelt forklart et verktøysett som bidrar til å få bedre rangering på resultatlisten. Det er mange faktorer som påvirker rangeringen til en nettside. Domenenavnet ditt er et eksempel, et annet er konkurransenivå. Har du et nisjeprodukt med få konkurrenter stiller du så klart sterkere i søket.

Vi skiller ofte mellom to typer SEO: on-page og off-page.

On-page SEO-optimalisering

On-page SEO er nettopp det: “on the page” – på nettsiden din. Og da inkluderer det alle deler av nettsiden, helt fra strukturen til organiseringen av de ulike sidene; innhold som tekst, bilder og videoer, måten man koder og hvor ofte man oppdaterer nettsiden med ny informasjon.

Bildebruk og video lenking er noe som bør gis en ekstra tanke! Bruker man altfor store og tunge bildefiler vil det påvirke lastingen av nettsiden. Det samme gjelder for video. Vi anbefaler heller å linke til eller embedded video fra YouTube eller Vimeo fremfor å laste de opp på siden.

Off-page SEO-optimalisering

På samme måte som on-page gjelder det som er på nettsiden, tar off-page SEO-optimalisering for seg det man kan gjøre utenom nettsiden. Det mest kjente eksempelet er sosiale medier. Aktivitet på sosiale medier som skaper engasjement og linker til nettsiden er positivt. Dette gjelder både bedriftens egne sosiale medier, men også andres aktiviteter som for eksempel kunder, samarbeidspartnere og egne ansatte.

En annen viktig del av off-page SEO-optimalisering er linking fra andre nettsider til din egen, ofte kalt lenkebygging. Det viktigste å tenke på med lenkebygging, er at kvaliteten på nettsidene som linker til din er bra, som for eksempel kunder, samarbeidspartnere eller anerkjente nettsted og nettaviser.

5 tips for å best SEO-optimalisere din nettside

  1. Lastetid
    Sørg for at nettsiden ikke bruker for lang tid til å laste ferdig. Har man altfor treg lastetid risikerer man at kunden ser seg lei og går ut av siden før de får anledning til å engasjere seg.
  2. Responsivt design
    Flere og flere bruker andre plattformer for nettsidebesøk enn en desktop. Nettsiden din må være responsiv slik at den tilpasser seg alle ulike skjermer og verktøy – mobil, nettbrett, små og store pc-skjermer.
  3. Trafikk
    For å rangere høyt på Google, hjelper det at man har en jevn og stor trafikk av besøk inn til siden
  4. Engasjere besøkende
    Når kunder først kommer inn på siden, bør man sørge for at de blir værende. Jo lengre tid man bruker på en nettside, jo bedre. Dette sender positive signaler til Google at denne nettsiden har kvalitetsinnhold som evner å engasjere sine besøkere.
  5. Innhold
    Og til slutt, det aller viktigste – ja innhold! Det man fyller nettsiden sin med er jo det som skal engasjere kunden og bidra til at de tar i bruk dine produkter eller tjenester. Derfor må innholdet være lett tilgjengelig, relevant og hyppig oppdatert!