Off-page SEO optimalisering

Off-page SEO optimalisering

Off-page SEO optimalisering er markedsføring og bevisstgjøring av siden din på andre nettsteder. Dette inkluderer alt du gjør utenfor nettstedet ditt. Hvis du allerede er ferdig med SEO optimalisering på siden, er det på tide at du begynner å gjøre noe fra utsiden av nettstedet ditt.  For å lykkes bedre med off-page SEO optimalisering vil vi gi deg en komplett sjekkliste som du kan følge, og gi oss gjerne beskjed hvis vi hjalp deg på en eller annen måte med å utvikle virksomheten din.

Sjekkliste off-page SEO optimalisering:

  • Sikre verdifulle tilbakekoblinger
  • Vær aktiv på sosiale medier
  • Gjestepost på tredjeparts nettsteder
  • Bruk mer tid i kommentarfelt
  • Vurder å investere i lokal SEO
  • Legge til en abonnementsboks for RSS-feed
  • Publisere på forum
  • Bygg tillit
  • Bygg relasjoner til influensere og bransjefigurer
  • Del dokumentene dine

Tilbakekoblinger

Tilbakekoblinger representerer lenker til nettstedet ditt fra andre nettsteder. Link bygningen er en del av off-page SEO optimalisering. Det er en langsom og tidkrevende prosess, men det vil  gi deg et stort utbyttet i å presse nettstedet ditt høyere på Google-søk.  Prøv å finne nettsteder med god rangering og legg lenken din her. I SEO er det to typer tilbakekoblinger: NoFollow og DoFollow.  NoFollow backlinks hjelper deg ikke særlig med SEO fordi disse ikke vil gi mye forbedret resultat i søkemotorene. Men NoFollow-lenker kan også tjene sitt formål og representere innholdet ditt på forskjellige nettsteder.  Dofollow linker har en stor verdi i SEO forstand.  Å anskaffe DoFollow tilbakekoblinger vil bidra til å forbedre et nettsteds domene autoritet, eller domene rating, som igjen vil bidra til å forbedre søkeordrangeringen.

Vær aktiv på sosiale medier

De fleste sosiale medier tilbyr NoFollow-lenker, slik at de ikke teller like mye.  Men din tilstedeværelse på sosiale medier kan øke besøkende på nettstedet ditt. Antall daglige besøkende er et veldig godt signal til Google at du tilbyr tilfredstillende innhold, som igjen hjelper deg å få rangert nettstedet ditt høyere. Ved siden av innhold, som er det  viktigste innen SEO-optimalisering,  anses besøkende for å være den nest viktigste indikatoren for Google i SEO-forstand.

Publiser innlegg på tredjeparts nettsteder

Ved siden av sosiale medier, bør du også finne tid til å lage og dele innlegg på tredjeparts nettsteder. Noen nettsteder godtar gjestebidrag. Disse innleggene kan være gode muligheter til å sikre verdifulle backlinks.  Hvert nettsted vil ha sine egne regler rundt gjestebidragsytere. Noen nettsteder kan tillate deg å legge til flere nettadresser til gjesteinnleggene dine. Andre plattformer lar deg bare nevne firmaet eller produktene dine i forfatterbiografien din.

Tilbring mer tid i kommentarfeltet

Kommentarseksjonen er stedet der du kan legge til eller lese kommentarer fra en annen bruker. Noen mennesker leser kommentarer, andre ikke. Men uten tvil, mer enn 50% av folk leser og skriver kommentarer. Dette kan være din måte å tiltrekke flere mennesker til nettstedet ditt.

Investere penger i lokal SEO

Lokal SEO kan hjelpe deg å være mer synlig for alle mennesker i lokalområdet. Google Business er et eksempel på gratis lokal SEO som alle kan bruke. Du kan opprette en Google Business-konto, legge til informasjon som adresse, telefon og nettsted. Be dine tidligere kunder om å legge igjen en god anmeldelse. Ved siden av Google kan du også finne flere lokale nettsteder som kan markedsføre virksomheten din. Noen må du betale; andre vil være gratis. Lokal SEO kan hjelpe deg mye. Kontakt med lokale folk som bruker tjenestene eller produktene dine, kan hjelpe deg med å spre virksomheten din til nye steder.

Legge til RSS-feed

RSS-feeder er en enkel måte å holde seg oppdatert på favorittnettstedene dine, for eksempel blogger eller nettmagasiner. Hvis et nettsted tilbyr en RSS-feed, blir du varslet når et innlegg kommer opp, og deretter kan du lese et sammendrag eller hele innlegget. Du kan oppfordre besøkende til å abonnere på RSS-feeden din ved å legge til et RSS-ikon på nettstedet ditt. For størst mulig innvirkning anbefaler vi at du viser dette ikonet i nettstedets tilbakevendende elementer, for eksempel sidefeltet eller bunnteksten.

Publisere på forum

Innlegg på forum faller på en måte inn under delen innlegg på tredjeparts nettsteder. Forum er fortsatt populære, og mange bruker mye tid på dem. Du kan bruke forum og innlegg for å få flere besøkende til nettstedet ditt. Hver nye besøkende er mer enn velkommen, så gi det en sjanse. Alle anstrengelser vil gi litt respons, så fortsett.

Bygg tillit

Søkemotorer vil at brukerne skal ha positive opplevelser. Dette betyr at de vanligvis prioriterer anerkjente, pålitelige nettsteder i resultatene. Søkemotorer vurderer Page Authority (PA) og Domain Authority (DA) når de beregner et nettsteds troverdighet. DA er dominansen til hele nettstedet, mens PA refererer til en bestemt nettside. Ved å bygge opp en tillitsverdig nettsted vil du kunne heve PA og DA. Spesielt kan tilbakekoblinger og koblingsbygging hjelpe deg med å gjøre dette. Men vær oppmerksom på at hver tilbakekobling ikke trenger å være en god ting for nettstedet ditt. God backlinks er bra, men vær oppmersom på mistenkelige eller spammy backlinks.

Bygg relasjoner til influensere

Relasjoner til influensere på ditt forretningsområde kan hjelpe deg på mange måter. Disse menneskene etterfølges av millioner av abonnenter og har stor innvirkning på sine følgere. Noen av influenserne gjør også sponset video for forskjellige selskaper. Hvis du ikke har penger til å investere i denne typen kampanje, kan du prøve å følge dem nærmere og engasjere deg noe som igjen kan gi deg tilbakekobling.

Del dokumentene dine

Mange nettsteder publiserer dokumenter. Disse kan omfatte alt fra forskningsstudier til presentasjoner, ebøker, undersøkelsesresultater og brukerhåndbøker. Hvis du allerede har dekket nettstedet ditt med dette, kan du laste opp dokumentene dine til tredjepartsplattformer som Scribd, Issuu, Academia network.  Avhengig av den valgte plattformen, kan du til og med inkludere noen lenker til nettstedet ditt ved siden av dokumentet. Denne nettadresseplasseringen kan være et flott tillegg til strategien for bygging av eksterne lenker.

+47 919 21 730
post@jrdesign.no
Vigrestad sentrum